"Slovník"

2. července 2018 v 17:43 | BoB |  Slovník pojmů

Pod jedním zápisem jsem nechal hlasovat, zda bych měl udělat slovník. Výsledky byly jednoznačné. Jakmile jsem se do něj pustil, zjistil jsem, že v klasické podobě bych na něj vynaložil neúměrné množství práce. A tak jsem si vymyslel alternativní způsob. Jestliže tu něco postrádáte, napište komentář. Věřím, že se mi to podaří zakomponovat.


V současné době to vypadá, že bych mohl začít pracovat na La Grace (LG). Tuhle repliku plachetnice z 18. století označuji v textech mj. jako Kráska, protože její název se volně překládá jako Půvabná. Byl bych zaměstnán jako bocman. Díky neustálým dotazům na tuto funkci mě vůbec napadla myšlenka slovníku. O co tedy jde? Ve filmech ho poznáte tak, že nahání námořníky do práce a vykonává tresty. Organizoval posádku k vykonávání kapitánových příkazů. Mezi další jeho povinnosti patřily lodní čluny, kotva, vlajky, takeláž (viz dále)… Na LG to je v podstatě stejné. Nová posádka se hned po nalodění dozví, že bocmana nebude mít ráda, protože je bude honit do práce. Zároveň školí posádku v obsluze lan. Pokud kadet něco zapomene, přijde na řadu bocmanova devítiocasá kočka, na LG přezdívaná Google (pomáhá vyhledat v paměti). Jde o druh biče s devíti konci. K bocmanovi ještě neodmyslitelně patří bocmanská píšťalka (viz obrázek). Používala se např. k svolání posádky či při vzdávání pocty kapitánovi.

Teď k té takeláži. Zde si dovolím citovat wikipedii, protože je to nejvýstižnější.
"Jde o soustavu vybavení plachetnice, která slouží k přenosu síly větru na trup plavidla a její přeměnu v pohyb vpřed. Zpravidla se skládá ze stěžňů, ráhen, plachet, lanoví a příslušenství pro manipulaci s oplachtěním." Věřím, že stěžně jsou každému jasné. Sluší se podotknout, že stožáry byste na palubě hledali marně. La Grace má dva stěžně: přední a hlavní. Na každém jsou pak tři ráhna. To jsou ty vodorovné "klacky". Horní ráno je brámové, pod ním je košové a pak je hlavní/přední ráhno. Pokud by měl někdo chuť se dozvědět všechny části, najdete je v příručce kadeta La Grace zde. Můžete se v ní mimo jiné dočíst, jak probíhá gasketování. Plachty sice skasáme pomocí lan z paluby. Je ovšem třeba vylézt na ráhna, dobalit je a přivázat. Lana, kterými jsou přivázána, se nazývají gaskety. Za zmínku stojí rovněž tzv. výsernice. K čemu slouží jistě uhádnete. Nachází se na přídi a je to vlastně kus dřeva pod čelenem ("kláda co trčí dopředu"). Jsou-li vlny, máte to i s bidetem.

V některých zápisech zmiňuji, že jednou z variant mé námořnické kariéry je pracovat jako deckhand na jachtách. Vzhledem k tomu, že paluba se anglicky řekne deck, je vcelku zřejmé o co jde. Stará se především o čistotu paluby, natírá, spouští/vyzdvihuje člun, atd. Obvykle se nevyžadují zkušenosti anebo menší. Podmínkou je mít zdravotní prohlídku na moře, ENG1 a pak STCW. To je sada kurzů. Úplný základ tvoří záchranné techniky, protipožární kurz, první pomoc, společenská odpovědnost a osobní bezpečnost. Kdybych se vydal touto cestou, chtěl bych se postupem času vypracovat na lepší pozice. K tomu bych potřeboval certifikáty RYA, což je Royal Yachting Association. A když je něco královský, tak je přeci jasné, že to pochází ze Spojeného království.

Některé námořníky, kteří pracují jako deckhand, můžete poznat podle toho, že mají vytetované lano kolem zápěstí. Pokud potkáte někoho s tetováním harpuny, jistě vám dojde, že je (vel)rybář. Zkřížené kotvy mezi palcem a ukazovákem mají námořníci, kteří pracují v lanoví. Zkřížené muškety/pušky označují mariňáka a děla samozřejmě dělostřelce. Poslední z "identifikačních" tetování (o kterých vím) je kotva. A zde to začíná být složitější. Označuje námořníky z obchodního loďstva. Zároveň si ji nechali dělat ti námořníci, co přepluli Atlantik tam a zpátky. A do třetice patří i k tetováním, která mají přinášet štěstí. Podobné je to s vlaštovkou. Má pomoci, aby se námořník vrátil bezpečně domů, ale je i označením uplutých 5000 námořních mil (NM). Chlubí-li se námořník drakem, plul do Číny. Nepleťte si ho ovšem se zlatým drakem, který se tetuje po přeplutí datové hranice. Obeplujete-li mys Horn, pak máte právo na loď s napnutými plachtami. Po překonání rovníku si můžete vybrat mezi Neptunem (bohem moří ne planetou) a želvou. Další tetování, která mají přinést štěstí, jsou například hvězda, která symbolizuje Polárku, kompas anebo nápis HOLD FAST na pěstech. Ten má pomoci udržet se v lanoví obzvláště při bouři. Svůj význam si tato tetování u námořníků stále drží a přibývají i další. Např. delfín má označovat námořníka ponorky.

Jak jde vidět, tradice se na moři na rozdíl od pevniny udržují. Nelze se tedy divit, že námořnické "pověry" (Něco na nich bude. Proto ty uvozovky.) se drží i dnes. A tak když popíjíme večer na La Grace, neťukáme si. Pokud by to totiž slyšeli mrtví námořníci na dně, chtěli by se přidat. Jak by lezli na bocích lodě, tak by ji rozhoupali či dokonce převrátili. Stejně tak nepískáme. To by přivolalo bouři. Ovšem nastane-li bezvětří, pak pískání přivolává vítr. Dalším způsobem, jak si můžete přivodit smůlu je, že zabijete albatrosa.

Pokud by nějaký mořský vlk objevil nějaké nepřesnosti, budu rád za upozornění. Věřím ale, že je vše v pořádku :-)

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama